(English version below)
Возлюбленные братья и сестры, какова цель Великого Поста?
Возлюбленные братья и сестры, какова цель Великого Поста?
Цель Великого Поста - та же самая, что и цель всей нашей жизни – приобретение Богоподобия. В прошлое воскресенье мы слышали, как в день второго пришествия Христова мы все будем судимы по мере наших дел милосердия, по мере нашего подобия Богу, Богу Любви.
"Ночь прошла, а день приблизился," - пишет Апостол, "итак отвергнем дела тьмы и облечемся в оружия света."
Ночь – это жизнь грешного мира, жизнь плоти, жизнь вне Христа. А день – это жизнь во Христе, жизнь в Церкви, просвешение Светом Христовым. Великый Пост дан нам для того, чтобы приобрести эту жизнь во Христе, стяжать Бодоподобие.
А какое "оружие света" даёт нам пост? Как нам поступать, чтобы являться чадами света? Во-первых, надо помнить, что "Бладатью мы спасены, чрез веру, а не от себя" – и Св. Церковь также насталвляет нас смириться и прибегать к Богу за помощью. И во время Поста, мы должны с большим усердием прибегать к источникам Божественной Благодати: Святым Таинствам Покаяния и Причащения.
Но это ещё не всё. Есть и такие источники Благодати Божией, которые требуют применения усилия с нашей стороны – и это важно, потому-что невозможно спастись без активного участия нашей собственной воли. Эти усилия – молитва, пост, чтение Св. Писания и раздача милостыни. Дай Бог, чтобы все мы пользовались этими орудиями стяжания Благодати Божией!
Но Св. Церков предупреждает нас: используя эти орудия – молитву, пост, милостыню – взирайте только на Бога и на свою душу. Видят ли другие ваши добрыя дела – не важно. Наоборот, нам будет безопаснее, если всё будет делаться втайне. "Когда постишься, помажь голову твою и умой лице твое, чтобы явиться постящимся не пред людьми, но пред Отцом твоим, Который втайне. Не собирайте себе сокровищ на земле, где моль и ржа истребляют и где воры подкапывают и крадут, но собирайте себе сокровища на небе, где ни моль, ни ржа не истребляют и где воры не подкапывают и не крадут."
Делают ли другие добро или зло — не наше дело. "Кто ты, осуждающий чужого раба? Перед своим Господом стоит он, или падает. И будет восставлен, ибо силен Бог восставить его." И если ближний ваш обидет вас, то простите его. "Ибо если вы будете прощать людям согрешения их, то простит и вам Отец ваш Небесный, а если не будете прощать людям согрешения их, то и Отец ваш не простит вам согрешений ваших."
Да поможет нам Господь успешно провести время Великого Поста, чтобы достойно встретить светлый день Пасхи Христовой, чтобы досойно встретить день кончини нашей земной жизни, и чтобы достойно встретить второга Пришествия Христова.
Beloved brothers and sisters, what is the purpose of Great Lent?
The purpose of the Great Fast is the same as that of our entire life: the attainment of God's likeness. Last Sunday we heard about the Last Judgment, when at the 2nd coming of our Lord we will all be judged on the basis of our works of mercy -- on the extent to which we have become like our merciful and loving God.
"The night is past, the day is at hand," says the Apostle Paul, "therefore, put aside the works of darkness and clothe yourselves in the armor of light."
The night is the life of this sinful world, life according to the flesh, life without Christ. The day is life in Christ, life in the Church, illumined by the Light of Christ. Great Lent is given us in order that we might obtain that life in Christ, that we might acquire the divine likeness.
And what "armor of light" does the fast give to us? What must we do to become children of light? First, we must remember that "by grace you are saved, through faith, and this not of yourselves" -- and the Holy Church thus instructs us to humble ourselves and run to God for help. And during Lent, we should fervently run to the sources of Divine Grace given us in the Church: the Holy Mysteries of Repentance and Communion.
And this is not all. The Church also provides us with sources of Divine Grace which involve an effort on our part -- and this is important, because salvation is impossible without the active participation of our own will. These are prayer, fasting, reading the Holy Scriptures and almsgiving. May the Lord grant that all of us would make proper use of this armor, of these means of acquiring the grace of God!
But the Holy Church also warns us: when using this armor - fasting, prayer, almsgiving -- keep your eyes on God and on your own soul. Whether other people see your good works is not important. On the contrary, it is safer for you if all these works are done in secret, for our Lord says, " when thou fastest, anoint thine head, and wash thy face; That thou appear not unto men to fast, but unto thy Father which is in secret. Lay not up for yourselves treasures upon earth, where moth and rust doth corrupt, and where thieves break through and steal: But lay up for yourselves treasures in heaven, where neither moth nor rust doth corrupt, and where thieves do not break through nor steal."
Are others doing good? This is not our business. " Who art thou that judgest another man's servant? to his own master he standeth or falleth. Yea, he shall be holden up: for God is able to make him stand." And if your brother offends you, then forgive him. For our Lord says, "if ye forgive men their trespasses, your heavenly Father will also forgive you: 15 But if ye forgive not men their trespasses, neither will your Father forgive your trespasses."
May the Lord help us all to successfully struggle during this time of Great Lent, so that we might worthily meet the bright and glorious day of Christ's Pascha, so that we might worthily meet the end of our own lives, and so that we might worthily, by God's grace, meet Christ as His second coming.
No comments:
Post a Comment