Saturday, February 5, 2011

Неделя о Закхее (Лук. 19:1-10).



Евангельским чтением о Закхее предваряются подготовительные недели к Великому Посту. Ободряя нас, грешников, говорит Господь: "Сын Человеческий пришел призвать и спасти погибших."

Направляясь в г. Иерусалим, Иисус Христос задержался на отдых в г. Иерихоне. Двумя наиболее выдающимися классами в населении г. Иерихона были священники и мытари. Это был по преимуществу священнический город, в котором одним из начальников мытарей был Закхей. Как начальник сборщиков податей в пользу римлян, Закхей был ненавидим народом. И естественно было ожидать, что Мессия - Сын Давидов - будет принят в доме одного из священников, потомков Аарона, но случилось не так: место отдыха Иисуса Христа определило нежданное жителями города событие.
Грешник Закхей имел глубокое желание увидеть своими глазами, что за личность был Иисус Христос, слава о Котором гремела среди народа. Будучи мал ростом, он не мог, из-за тесной толпы, даже взглянуть на Христа. Поэтому, когда Иисус проходил через город, Закхей забежал вперед и взобрался на развесистые ветви смоковницы, стоявшей у дороги. Под этим деревом должен был пройти Иисус Христос, и Закхею предоставлялась полная возможность видеть Его, видеть Того, Который не только не питал обычной для всех ненависти к мытарям, но и одного из них возвысил в звание апостола.

Когда Иисус Христос приблизился, Закхей действительно увидел Его и радовался этому. Но, представьте себе, какой радостью забилось его сердце, когда признанный Мессия Своего народа остановился под деревом, взглянул вверх и, называя его по имени, велел ему скорее сойти вниз, потому что намеревался быть у него в доме. Ему, грешнику, презренному сборщику податей, дается возможность не только видеть Иисуса Христа - Света мира, Мессию, но и принять Его в своем доме, ужинать с Ним и предложить Ему ночлег у себя! С радостью поспешил Закхей слезть с дерева и повел Великого Гостя к себе в дом.

Но народ единодушно и громко возроптал. Народу казалось непристойным и унизительным, чтобы Мессия, в самой восторженной среде Своих последователей, остановился в доме презренного грешника-мытаря, одно занятие которого было символом национального унижения народа. Но милостивое слово Иисуса для Закхея значило больше, чем ропот и оскорбления толпы. Слово Господне, с которым Иисус Христос обратился к мытарю, переродило грешника и с силой животворной воскресило в Закхее те добрые качества его души, которые были задавлены в нем жаждой наживы, своекорыстием и окружающим к нему презрением. В восторге от оказанных ему внимания и чести, Закхей, встав из-за стола, торжественно заявил: "Господи! половину имения моего отдам я нищим, и если кого чем-либо обидел, воздам вчетверо."

Это благородное самоотвержение презренного мытаря, который с таким прямодушием низвергал кумир своей жизни, оправдало ему, Христом оказанную, честь и Спаситель благостно воскликнул: "ныне пришло спасение дому сему, потому что и он сын Авраама," сын отца верующих. Этими словами изобличил Господь тех, кто осуждал Его за то, что вошел Он в дом грешника, изобличил тех, кто и ныне не духовно, а физически воспринимает "сыновство Аврааму."

И мы с вами "сыны Авраама," если храним веру в Бога Истинного, если сохраняем верность Тому, Кто для всего человечества является Светом Разума и Солнцем Правды - верность Господу Иисусу Христу. Слово Божие - слово вечное, Оно и ныне возрождает души грешников и всех, кто приуготовил сердце свое для встречи с Господом. Аминь.

-Еп. Митрофан.  Source.


My translation, with apologies for the poor quality:


The Gospel reading about Zacchaeus precedes the four weeks of preparation for Great Lent. Encouraging us sinners, the Lord says: “The Son of Man is come to seek and save that which was lost.”

While traveling toward Jerusalem, Jesus Christ stopped to rest in Jericho. The two most prevalent classes in Jericho were the priests and the tax collectors (publicans). It was by and large a city of priests, in which one of the chief publicans was a man named Zacchaeus. As a chief among those who collected taxes on behalf of the Romans, Zacchaeus was hated by his people. It was natural to expect that the Messiah, the Son of David, would be received in the home of one of the priests, the descendents of Aaron. This, however, did not occur; the place where our Lord chose to rest was determined by an event quite unexpected by the residents of the city.

The sinner Zacchaeus had a deeply-felt desire to see with his own eyes this Jesus whose praises were being sung by all the people. Being small of stature, he was unable on account of the tightly-packed crowd to even set eyes on Christ. Therefore, when Jesus passed through the city, Zacchaeus ran ahead and climbed onto the broad branch of a fig tree that stood by the road. Jesus Christ had to pass under this tree and Zacchaeus was thus fully able to see Him, to see Him Who not only did not nurture the usual hatred of publicans but Who even elevated one of them to be an Apostle.

When Jesus Christ came near Zacchaeus indeed saw him and rejoiced in this. But imagine to yourself the joy in his heart when the one Who was generally recognized as the Messiah of His people stopped under the tree, looked up, called Zacchaeus by name, and directed him to quickly come down because he intended to visit his house. He, a sinner, a despised collector of tribute money, was able not only to see Jesus Christ, the Light of the world, the Messiah, but also to receive Him in his own home, to dine with him and to give Him hospitality for the night! Zacchaeus joyfully descended from the tree and lead his Great Guest to his home.

But the people complained loudly and with one voice. It seemed inappropriate and degrading to them that the Messiah in the midst of his followers should stop in the house of a despised sinner and publican, the very occupation of whom was a symbol of the subjugation of the nation. But the merciful words of Jesus meant more to Zacchaeus than the shouts and insults of the crowd. The word of the Lord with which Jesus Christ turned to the publican gave rebirth to the sinner and with life-giving strength awakened in Zacchaeus those good qualities of his soul which had been repressed by the desire for gain, by self-interest and by the general disdain of others toward him. Delighted by the attention and honor shown him, Zacchaeus rose from the table and triumphantly announced: “Lord! The half of my good I give to the poor, and if I have wronged anyone in anything, I will restore it to him fourfold.”

This noble self-denial on the part of the despised publican, who with such a direct assault threw down the idol of his life, justified the honor which Christ had shown him, and the Savior kindly proclaimed: “salvation is come now unto this house, for he also is a son of Abraham” - a son of the father of the faithful. With these words, the Lord denounced those who condemned him for entering into the home of a sinner, and with these words he denounced also those who even now understand “sonship of Abraham” in a physical rather than a spiritual sense.

We are also “sons of Abraham,” if we preserve faith in the True God, if we remain faithful to Him Who is the Light of Reason and the Sun of Righteousness for all mankind, our Lord Jesus Christ. The Word of God is the eternal word, and it even today gives new birth to the souls of sinners and to all those who have prepared their hearts to meet the Lord. Amen.

No comments: